Hálózat

Kommunikációs-kulturális rendszerünk az ezredfordulóra digitális platformra került. Seres Szilvia beszélgetéseinek és kutatásának célja, hogy bemutassa a magyarországi új média és azon belül a hálózat- és szoftverművészet történetét. A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap tárfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program - Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” kiemelt projekt keretei között valósult meg.

Támogató

Ez a blog a Nemzeti Kiválóság program támogatásával készül
Nemzeti Kiválóság program

Címkék

<19 Szabadfogású számítógép (1) Antal Gergely (3) Ars Electronica Center (1) Ars Electronica Festival (5) Artworld Anonymous csoport (1) augmentált valóság (4) Bencsik Barnabás (1) Bengt Sjölén (2) Bojár Gábor (1) Budapest New Technology Meetup (1) C3 (9) Cannon Art Lab (1) CD (2) Corpora (1) Csányi Gábor (1) Diana McCarty (2) Dorkbot (1) Dr. Micsik András (1) Dr Kovács László (1) DVD (5) Eike (1) Éjjeli őrjárat (1) Elisbeta Wysocka (2) Encart (1) Eperjesi Ágnes (1) Etoy (2) etoy (1) Fernezelyi Márton (2) Flash (2) Freemail (2) Galántai György (1) Geert Lovink (2) Gerhes Gábor (1) Hakim Bey (2) hálózat (7) Hans Reiser (1) Heath Bunting (2) HTML (6) immerzív installációk (5) interakció (10) interfész (10) intermédia (6) Internet Galaxis (5) Internet of Things (3) Jodi (1) jodi (1) John Perry Barlow (2) Jövőháza Media Lab (3) Kangyal András (3) Keiko Sei (2) Kerti Géza (2) Kitchen Budapest (8) Laufer László (2) Magyar Képzőművészeti Egyetem (5) Maróy Ákos (4) Matthew Barney (1) médiaművészet (10) Metaforum (5) Molnár Dániel (3) Nemes Attila (1) Novotrade Software Studio (1) Olia Lialina (2) Pereszléniy Rolland (1) Peternák Miklós (1) Peter Weibel (1) Philip Zimmerman (1) Pohly ferenc (2) Révész Kata (1) Révész László László (2) Seres Szilvia (10) Shikata Yukiko (1) Siegfried Zielinski (2) SiliconGraphics (2) Simó György (2) St.Auby Tamás (1) Szakál Péter (1) Szakál Tamás (3) Szathmáry Viktor (1) Szegedy-Maszák Zoltán (5) Szekfű (Karafiáth) Balázs (2) Szijj Ferenc (1) SZTAKI (6) Ted Nelson (1) text-mining center (1) Timothy Leary (1) Tölgyesi János (1) Tölgyes László (2) Vályi Gábor (1) Várady Zsolt (1) video mapping (1) VRML (4) Waliczky Tamás (4) Weber Imre (1) world wide web (8) X3D (1) ZKM (3) Címkefelhő

2014.11.05. 18:56 szseres

„2010-ben, 10 év digitális alkotás után rádöbbentem arra, hogy ha jön egy elektronikus vihar, akkor minden lenullázódik, amit eddig építettünk.”

Címkék: médiaművészet C3 Maróy Ákos Molnár Dániel Antal Gergely Etoy

Seres Szilvia beszélgetése Tóth Krisztiánnal, a CarnationGroup/POSSIBLE CEE vezetőjével, kreatívigazgatójával.


Tóth Krisztián   Forrás: Tóth Krisztián

Rendszertervező mérnökként végeztél, majd a MALÉV-nál futottál be szép karriert, de én a ParaRadioból és mindenféle egyéb szubkulturális aktivitásaid révén ismerlek. Honnan indul mindez?

1992-ben költöztem fel Budapestre, ahol a Műszaki Egyetemre jártam, de már előtte a zalaegerszegi zenei-kulturális underground közösség tagja voltam. A Második látás fanzine-ek fénymásolása, Hortobágyi LászlóTest DepartmentLes Tambour Du BronxFront Line Assembly, A.c.t.u.s. másolt kazettáinak továbbmásolása és Commodore 64 játékok cseréje mindennapi tevékenység volt. 1990-ben voltam a Cro-Magnoni Cola – magyar indusztriál zenekar – koncertjén Zalaegerszegen, ahol egy nagyon durva kivetítés volt a kivilágítatlan színpad mögött a zenekar hátterében durva hardpornó, atomrobbanás vizuállal, amit az emberek a földön ülve néztek csendben.


Cro-Magnoni Cola (C.M.C.): Vörös földek, 1989

Ezeken a korai eseményeken még csak sodródtam, de már akkor igyekeztem megosztani azt, amim volt zeneileg. 1988-tól nagyon sokat stoppoltam itthon. Aztán 1992-ben nyomtunk egy ötven napos stopot az egyik legjobb barátommal 20.000 Ft-ból Európában, ami után minden évben mentem nyáron. Nem loptunk, nem csaltunk, de rengeteg kalandunk volt. Fontos élmények ezek.


Hegedűs Feri (Hege) és Tóth Krisztián (Hitch), 50 napos stop, 1992   Forrás: Tóth Krisztián

A Hitch (hitchiker) becenév akkor innen van.

Igen. A nagybátyám – aki anno szintén disszidálni akart – félve nézett minket, hogy ezek ugyan mit akarnak. Tényleg volt egy naiv exit-tervünk, hogy eljutunk valahogyan Londonba, és onnan irány Amerika. Egy fényképezőgép-barter lett volna az egyik teherhajó-potyautas-jegy, a másik valami szesz, amit Hegedűs Feri (Hege) barátom hozott magával. Kint volt pár lemezbolt, ahova tudtuk, hogy be kell jutni és lemezeket kell hazahozni. A Muslimgauze nevű zenekar volt akkor a nagy kedvencem és szerettem volna itthon is megmutatni. Mindeközben a Műszaki Egyetemen kicsit kilógtam az ottani arcok közül. Közlekedésmérnököknek tanultunk és mindenki műszakilag volt autómániás, míg én a járművek formáit és a művészetet szerettem. Azért mentem oda, mert informatikával, rajzzal és dizájnnal hobbi szinten foglalkoztam, és mivel szerettem az utazást – ebből szuper tudományos alapokon össze is állt – hogy akkor közlekedésmérnök leszek.


Másolt zenék, házibuli, Zalaegerszeg, 90-es évek   Forrás: Tóth Krisztián

Mennyire sikerült Budapesten megismerkedned az underground körökkel és a zenei szcénával? Kerested a kapcsolatokat?

1994-ben amikor rengeteg zenét összegyűjtöttem és különböző klubokba jártam, akkor Villaroel Hektor az egyetemen szólt, hogy a Tilos mellett van egy rádió a 98MHz-en, és hogy nem akarok-e műsort csinálni. Mondtam neki, hogy biztos, hogy nem. Azért hallgattam és gyűjtöttem zenéket, mert a rádióban nem találtam olyat, ami tetszett volna. Végül is azért bementem megnézni és volt egy diszkrét bája az egésznek, ami miatt, hogy tettem egy próbát. A Műszaki Egyetem E épületének a tetejéről adtak egy 100 wattos minimál adóval. Az első alkalommal a liftben találkoztam Kelemen Bélával és Szörnyi Krisztával, aki - mint később kiderült - előttem csinálta 8-tól 9-ig a Gázt! című műsort, ahova olyan magyar underground zenészek voltak meghívva, mint például a Korai Öröm, a FreshFabrik, akik akkor tűntek fel és még nem adtak interjúkat kommerciális csatornákon. Ezután jöttünk mi a Das Labor című kísérleti indusztriális műsorral, ahol végül is Kelemen Béla lett a technikusom. 80% zene, 20% duma. A zenék nagyon adták az ívet, én kevésbé voltam jó. Mindenféle kísérletező dolgot bemutattunk, és átütő siker lett. A műsorvezető kollégáim nem voltak hozzászokva ahhoz, hogy betelefonálnak a műsorokba, nálunk állandóan csengett a telefon, hogy mik ezek a zenék, honnan vannak.


Kelemen Béla, Forgó úr, Szörnyi Krisztina, Tóth Krisztián, 1994   Forrás: Tóth Krisztián

A kevésbé ismert, független kiadós zenéknek lett egy közepes méretű rajongótábora. Volt például egy pestszentlőrinci zeneőrült nyugdíjas, Forgó úr, aki annyira addikt volt, hogy vette fel a műsorainkat, és folyamatosan jött zacskónyi kazettákkal, hogy másoljon. Az egyik szintén érdekes hallgatónk volt Rónai András (Quart), Scorn-rajongásunk is közös volt. A hallgatók átlag feletti zenei kultúrával rendelkeztek. Lett egy kb. ötezer fős hallgatói táborunk úgy, hogy nem igazán promótáltuk a műsort. Utánunk jött Palotai Zsolt népzenei műsora. Én még befejeztem egy zuzós Laibach-kal és utána Palotai letisztította. Futott a műsornak egy melléklete is, a Fogaknak csikorgatása, ami nagyon extrém volt, tényleg a meghallgathatóság határán mozgott.

X-Lab partykon is résztvettél?

Azok párhuzamosan a magyar electro- és acidkultúrában ekkor kezdődtek DJ Titusz és Tadeusz révén. Valahogy belesodródtam úgy, hogy nem használok drogokat, nem dohányzom, nem iszom alkoholt, de mindenki körülöttem a szubkultúra adottságaiból adódóan élt ezzel. Jobbnál jobb, legendás partykon voltam ebben az időszakban. Volt egy Fáklya Klubos buli is, ahol megjelent Mészöly Suzy, aki elkezdett arról beszélni, hogy online rádiót indítanak, és hogy rólam nagyon jókat hallott. A 98MHz-ből kicsit kilógtam, mert túl zajos/underground volt a műsor. A szövegek alá folyamatosan hangkollázsokat kevertünk, a beszélgetés alatt semmilyen szabályt nem tartottunk be, a főszerkesztővel ebből keletkezett is konfliktus. A vége az lett, hogy két év után eljöttünk. Sőt, most már elárulhatom azt is, hogy volt ott egy vastag piros könyv, amibe a vendégek írtak - az nálunk van. Sok jó műsor volt akkoriban, de hármat kiemelnék még: Náray Marci a Lepcsánkát, Janó Tamás (Juice) a Rétegelt lemezek című műsort vezette, illetve Biljarszki Emilnek is volt műsora.


Rónai András bejegyzése a műsor megszűnésekor, Das Labor vendégkönyv, 90-es évek második fele   Fotó: Tóth Krisztián

Suzy meggyőzött arról, hogy az online rádióé a jövő?

B2Mennel később a C3 tetőterében, a konyhában szembe lévő pici lyukban már arról beszélgettünk – ez volt a ParaRadio székhelye 10 négyzetméteren –, hogy lesz egy 12 konkurens usert bíró RealAudio szerverünk és Maróy Ákos, Antal Gergely (pgaAlieN), illetve Kuti Sándor (Vakond) – aki ekkor a Petőfi Rádió munkatársa volt – majd tudja a technikai dolgokat. Volt egy nagyon érdekes nyári gyűlés is, ahol mi alapítók vettünk részt. Erre az életrajzomban az autodidakta módon összeszedett audio- (Saw32, SoundForge, CakeWalk, Cubase) és vizuális szoftverek tudásomat tüntettem fel, aminek Molnár Dani (B2MeN/soobrosa) nagyon örült. Az asztalnál ült Simó GyuriCsejdy András, Bari Máriusz (D4M4g3, Ld50.hu, a Nyócker egyik forgatókönyvírója), Antal Gergely (pgaAlieN, MachoPoker, Machomedia), B2Men, Jinx, Suzy. Simó akkor a portál szót már tudta, mert éppen New Yorkból érkezett vissza, ahol olvasott róla valamelyik újságban. Utána még rengetegen megjelentek a C3-ban, például Pita (Nótári Péter, később NeonMusic), Valdi (Valdinger Gábor, BladeRunnaz), Tricky (Éder Bálint, Brill), she (Csekey Ildi, WaltDisney/Cink.hu), Somac (Somogyi Endre, IAB ügyvezető), Boldog Ferenc (Happy) és még vagy 40-en (pararadio.hu).

Miklós Tamás (Hanx), Tóth Krisztián (Hitch), Pelyhe Szilárd (Atx) a ParaRadioban, 90-es évek második fele   Forrás: Molnár Dani (B2MeN/soobrosa)
 
A ParaRadioban is volt műsorod?
 
Annak ellenére, hogy analóg rádióból érkeztem a ParaRadioba – ami már digitális volt  – már egyetlen műsort sem csináltam. Szerkesztő-koordinátor lettem valahogy. A C3 és a ParaRadio szervesen egymásba kapcsolódik odavissza. A C3 Auditóriumában előadásokat, bemutatókat tartó vendégeket, külföldi rezidens művészeket a rádióban mindig bemutattuk, mint például az ETOY hacker arcok, vagy japán és skandináv interaktív művészek. Az első év alatti kemény magon túl voltak, akiket már csak e-mailen keresztül ismertem. A rádióból sok érdekes projekt nőtt ki. 1998-ban volt sátrunk és DJ Ciánként fel is léptem a Szigeten egy nappali ambient helyszínen is. Egy random rosszul működő rádiót kevertem rá a zenéimre, ami elég érdekes kollázs lett. Közben belesodródtam független művészként pixel art bannerek, arculatok tervezésébe. Akkor az Inertia nevű gyűjtőportál volt az egyik ilyen fontos pixelszabászati hely, ahol Hitch pixelbannerei címmel virtuális kiállításom is volt, de a Polótervező-versenyén egy második helyet is elértem, a Subbacultha hírlevél ASCII art fejlécét is én terveztem.
 
 
ParaRadio hirdetések az Inertián   Forrás: Tóth Krisztián
 
A 90-es évek végén begyorsultak körülötted az események.
 
1998-1999 nagyon fontos része volt az életemnek. Ugyan elkezdtem dolgozni párhuzamosan a MALÉV-nak, de az elején rengeteg időm volt és Visual Basic 3-ban gyorsulási autóversenyhez fogadó szoftvert írtunk, ami konkrétan 95 darab mini pixelautót és mindegyiknek egyedi programozott viselkedést jelentett. Ekkor keresett meg Szörnyi Kriszta (HVG Extra, főszerkesztő), hogy van egy új kulturális magazin, az OPEN és hogy van-e kedvem csinálni. Ez egy olyan ingyenes kulturális programajánlóként jelent meg akkor a piacon, ami cikkeket, esszéket is tartalmazott már (96 oldal+4, mellette egy kis A/6-os formátumú Mozista nevű melléklettel, aminek szintén én adtam a nevét, logóját). 
 
Open címlapok   Forrás: Tóth Krisztián
 
A feladatom DTP Stúdióban logó-, layout-, címlaptervezés és szerkesztés volt. Mindezt úgy, hogy délután 5-kor végeztem a MALÉV-ban, ahonnan hazabuszoztam a belvárosba és bringára ültem, majd eltekertem a Döbrentei térre, ahol az OPEN-t csináltuk hajnali 4-ig. Alvás a buszon, metrón és a MALÉV-nél ébredés. Heti újság volt és két éven keresztül csináltuk Német Imrével (Dj Virgács), Katona Gáborral (Dj Negro) és Égő Ákossal (EgoAxa, Saab900 club, TotalCar, BioEthanol evangelista). A mozis melléklet főszerkesztő-írója Nagy György (Dj Infragandhi) volt, akiről senki nem tudja, hogy egy fantasztikus író. Olyanokat írt, hogy hangosan olvastuk fel a tördelésnél. 
 
Mozista címlapok   Forrás: Tóth Krisztián
 
Mozistába behúztunk egy új fogalmat az időtörést, ami azt tudta, hogy „5 óra van, hova menjek?”.  Ezt korábban a PestiEst nem tudta, tőlünk nyúlta le. Megcsináltunk hozzá egy programot, amit a portos Veszelovszki Zsolt és csapata tördelt be. Az egész mögött Kovács Tamás állt, aki a ½ 10 Jazz Cafe tulajdonosa volt. Ő nem volt ismert az underground körökben, de neki volt sok pénze. Balatoni Móni szerkesztette a Repertoár című színházi mellékletet, illetve Podlovics Péter a JazzPapír című mellékletet. A végén csődbe ment, mert nem értett senki a hirdetések értékesítéséhez, annak ellenére, hogy nagyon jó visszajelzések voltak. Az OPEN-t és a ParaRadiot is ingyen csináltam naivan, de lendületből, mert szerettem. Mindig izgatott az audio-vizuális tartalomgyártás. De ez később hatványozottan visszaadódott az életemben kapcsolatokon, lehetőségeken keresztül.
 
Az OPEN révén gyakorlatilag ráláttál az összes hazai kulturális programokra és projektekre. Mit hozott pluszba?
 
Full accesst hozott mindenhova, sokszor csak így tudtak fizetni. Mindenhova eljutottunk. Emellett igazi barátokat, Janzsó testvérek, Miraque I Miro, első fellépéseit segítettem. Lemezborítót/plakátokat terveztem, együtt ragasztottuk a fagyban. Tibivel nagyon jó barátok lettünk. Akkor alakult a Bladerunnaz és nálunk jöttek le az első hirdetéseik. A Solipse Festivalról először mi csináltunk interjút és harangoztuk be. Katona Gábor (DJ Negro) is tolta a saját projektjét, a Deep Music Depo-t és lemezboltot hirdetésileg, de Rekettye Karcsi (Dj ErKa.) kvázi-hirdetéseit is ingyen tettük bele az ajánlóba. Ezért is mentünk tönkre, mert a médiafelületek kifizetése helyett bartereket kaptunk. 

 

teljes beszélgetés az ArtMagazin Hálózat című rovatában jelent meg.

A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap tárfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program - Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” kiemelt projekt keretei között valósult meg

komment

süti beállítások módosítása