Hálózat

Kommunikációs-kulturális rendszerünk az ezredfordulóra digitális platformra került. Seres Szilvia beszélgetéseinek és kutatásának célja, hogy bemutassa a magyarországi új média és azon belül a hálózat- és szoftverművészet történetét. A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap tárfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program - Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” kiemelt projekt keretei között valósult meg.

Támogató

Ez a blog a Nemzeti Kiválóság program támogatásával készül
Nemzeti Kiválóság program

Címkék

<19 Szabadfogású számítógép (1) Antal Gergely (3) Ars Electronica Center (1) Ars Electronica Festival (5) Artworld Anonymous csoport (1) augmentált valóság (4) Bencsik Barnabás (1) Bengt Sjölén (2) Bojár Gábor (1) Budapest New Technology Meetup (1) C3 (9) Cannon Art Lab (1) CD (2) Corpora (1) Csányi Gábor (1) Diana McCarty (2) Dorkbot (1) Dr. Micsik András (1) Dr Kovács László (1) DVD (5) Eike (1) Éjjeli őrjárat (1) Elisbeta Wysocka (2) Encart (1) Eperjesi Ágnes (1) Etoy (2) etoy (1) Fernezelyi Márton (2) Flash (2) Freemail (2) Galántai György (1) Geert Lovink (2) Gerhes Gábor (1) Hakim Bey (2) hálózat (7) Hans Reiser (1) Heath Bunting (2) HTML (6) immerzív installációk (5) interakció (10) interfész (10) intermédia (6) Internet Galaxis (5) Internet of Things (3) Jodi (1) jodi (1) John Perry Barlow (2) Jövőháza Media Lab (3) Kangyal András (3) Keiko Sei (2) Kerti Géza (2) Kitchen Budapest (8) Laufer László (2) Magyar Képzőművészeti Egyetem (5) Maróy Ákos (4) Matthew Barney (1) médiaművészet (10) Metaforum (5) Molnár Dániel (3) Nemes Attila (1) Novotrade Software Studio (1) Olia Lialina (2) Pereszléniy Rolland (1) Peternák Miklós (1) Peter Weibel (1) Philip Zimmerman (1) Pohly ferenc (2) Révész Kata (1) Révész László László (2) Seres Szilvia (10) Shikata Yukiko (1) Siegfried Zielinski (2) SiliconGraphics (2) Simó György (2) St.Auby Tamás (1) Szakál Péter (1) Szakál Tamás (3) Szathmáry Viktor (1) Szegedy-Maszák Zoltán (5) Szekfű (Karafiáth) Balázs (2) Szijj Ferenc (1) SZTAKI (6) Ted Nelson (1) text-mining center (1) Timothy Leary (1) Tölgyesi János (1) Tölgyes László (2) Vályi Gábor (1) Várady Zsolt (1) video mapping (1) VRML (4) Waliczky Tamás (4) Weber Imre (1) world wide web (8) X3D (1) ZKM (3) Címkefelhő

2014.03.28. 10:39 szseres

„A .hu velünk kezdődik.”

Címkék: interfész interakció médiaművészet HTML world wide web Eperjesi Ágnes C3 SZTAKI Nemes Attila Bencsik Barnabás Kitchen Budapest Eike VRML Internet Galaxis Seres Szilvia Dr. Micsik András Dr Kovács László Weber Imre Pereszléniy Rolland Gerhes Gábor Szijj Ferenc Galántai György St.Auby Tamás Artworld Anonymous csoport X3D Éjjeli őrjárat text-mining center

Seres Szilvia beszélgetése dr. Kovács Lászlóval, az MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztályának (DSD) alapító-vezetőjével és dr. Micsik Andrással, az Elosztott Rendszerek Osztály csoportvezetőjével.

screen_shot_2014-04-11_at_9.10.58_am.png

SZTAKI-timeline

 

A SZTAKIWeb az ország első néhány World Wide Web szervere között jött létre és az Elosztott Rendszerek Osztály megalakulásához vezetett. Itt művészek közreműködsével számos digitális művészeti projekt is létre jött a 90-es évek elején. Hogyan indult ez a kooperáció?

Dr. Kovács László: A részleg megalakulása előtt Párizsban tanítottam. Amikor 1993-ban visszajöttem, ez volt az első olyan újonnan alapított egység az MTA SZTAKI-ban, ami a webtechnológiát próbálta alkalmazni, bevezetni és elindítani Magyarországon. Kerestük az utakat. Ekkor indult a SZTAKI-szótár, és ennek az útkeresésnek köszönhetően kerültünk kapcsolatba művészekkel is, elsőként Eperjesi Ágnessel.

Dr. Micsik András: Az osztály 1994 januárjában alakult, de előtte már külföldről hazaszólt Laci hogy csináljunk egy webszervert. Az első helyről azonban hajszállal ugyan, de lecsúsztunk, mert a BME megcsinálta előttünk. Így a mi szerverünk lett talán a második Magyarországon. De a a SZTAKI-ban már 1978-ben elkezdtek behatóan foglalkozni a számítógéphálózatokkal. A SZTAKI-ból nőtt ki az NIIF program. Ez arra szolgált, hogy a közszférának – ezen belül is a tudományos kutatásnak és felsőoktatásnak – legyen internet szolgáltatása.  Az NIIF nálunk tíz évig működött, majd önálló intézménnyé alakult. Ez nyújtja Magyarország alapvető hálózati internet-infrastruktúráját, valamint a kutatói, egyetemi, könyvtári hálózati szolgáltatásokat.

K.L.: Úgy emlékszem, hogy Weber Imre volt az első művész, akivel először dolgoztunk együtt. Ő csinált először Magyarországon igazi webes művészetet. Nagyon kevés webes technológiákhoz értő műszaki szakember volt még a kezdetekben, a ’90-es évek első felében. Abban a körben, amelyben az első webes projektek készületek Magyarországon szinte mindenki ismert mindenkit. Elszigetelt dolgok ettől persze még lehettek. Volt egy gyűjtőoldal a Műszaki Egyetem révén, ahol az NCSA What's New oldalához hasonlóan lehetett regisztrálni az újonnan létrehozott, interneten elérhető tartalmakat.

gov_hu.jpg

Informatikai Tárcaközi Bizottság index oldala 1996-ból   Forrás: MTA SZTAKI DSD

Weber Imrével hogyan alakult ki a kapcsolatuk?

K.L.: Az egyik minisztériumtól több megbízásunk volt, és egy webdizájn elkészítéséhez kerestünk grafikust. Története során  ugyanis a DSD számos WWW honlapot és portált hozott létre, úttörő szerepet játszott a kormányzati, minisztériumi, főbb állami hivatali honlapok és portálok kezdeti megtervezésében és megvalósításában, sőt üzemeltetésében, illetve az akkoriban még vadonatúj technológiák kormányzati bevezetésében.
A DSD hozta létre például a Miniszterelnöki Hivatal, a Magyar Kormány első honlapjait, az Egészségügyi Minisztérium és még sok más kormányzati szerv portálját, valamint a Magyar Tudományos Akadémia, az NIIFP website-ját is. Úgy emlékszem, hogy Eperjesi Ágnes ajánlotta Weber Imrét, aki a első honlapdizájnt készítette el nekünk, pontosabban az állami szféra részére. Ez volt az Informatikai Tárcaközi Bizottság honlapja. Az első webes design munkák után aztán egyre több érdeklődő művész kapcsolódott a DSD-hez, ahol kollégáink végezték a művészekkel közös, saját indíttatású művészeti projektek műszaki, szoftverfejlesztési feladatait.

M.A.: Ez egy nagyon jó időszak volt. Itt volt egy új dolog, a webtechnológia, aminek érdekes volt az a része hogy mit lehet vele kezdeni művészetileg, miközben mi próbálgathattuk, hogy meg tudjuk-e valósítani technikailag a művészek elképzeléseit.

K.L: A művészek hozták az ötleteiket: kitalálták például az interaktivitást, illetve hogy mi az, amit a virtuális térben akarnak láttatni. Mi adtuk hozzá a műszaki hátteret, a szoftverfejlesztő-munkát és a pár hetes, hónapos intenzív együttműködés után publikáltuk a kész műveket az interneten.

Emiatt jött létre a SZTAKI Galéria? Melyek voltak az első bemutatott művek?

K.L.: Várnai Gyula Anamorfózis 2.0 VRML-modellje mellett Weber Imre három intsallációval indult, ahol „elmúló szobrok" hálózati ottlapjai – a kezdetekben a honlapokat ottlapoknak nevezték – jelentek meg. Weber eltűnő műveiről készített képeket, amelyekre rákattintva a „látogató” több információhoz jutott. Ezt a hármas installációt állítottuk ki az 1996-os Internet Galaxison, ami Weber Imre és a DSD közös munkája volt. Ő hozta a képeit és közösen találtuk ki, hogy mit lehet velük kezdeni.

hegy_weber_vrml.jpg


A második installációja egy 3D VRML-munka volt, ahol egy hegyet modelleztünk. A hegy tetején képállványokon állította ki Imre az „elmúló műveiről” korábban készült képeit. Így egy virtuális kiállítótérben a művek az interneten keresztül megnézhetőkké váltak, kvázi új létformába kerültek. 

screen_shot_2014-04-14_at_8.24.09_pm.png

Weber Imre három virtuális installációja (1996)   Forrás: MTA SZTAKI DSD

A harmadik installáció már animációkból állt össze. Imre képeket készített a saját lakásában, és mi ezeket animáltuk meg scriptekkel, hogy mozogjanak a képernyőn. A képrészletek animálását egy megadott koreográfia alapján generálta le a program. A műveknél megadott „együttműködő művész” minden esetben a projektben résztvevő fejlesztőt jelentette. Weber Imre három virtuális installációja (1996)  Forrás: MTA SZTAKI DSD

A szintén a galériában megjelenő Artworld Anonymous csoport például technikai információkat gyűjtött össze arról, hogyan lehet ingyen telefonálni – ekkoriban még kártyás telefon volt – és erről online kiadott egy bédekkert mint műalkotást. Ez azonban használható is volt akkoriban, az illegalitás és legalitás határát kerülgetve. (A csoport Pereszlényi Rollandhoz volt köthető). Ezek az információk később, amikor a telefonszolgáltató cégek felfedezték a csalásokat és intézkedtek azok kiküszöbölése érdekében, elavultak. Azonban a mai napig elérhetők a bédekkerben a hackelésekhez adott akkori technikai leírások. 

artworld_anonymous_csoport.jpg

Az Artworld Anonymus csoport website-ja. „Artworld Anonymous: egy tanácsadó testület eredményei az interfész-kutatás területén. A tanácsai nyomán jött létre például a Telemorzsák/Telefloppyk, Útikönyv Telephóniába, azaz média-archeológia a lemezlovasok munkamódszerével.” 

A kutatás a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 Nemzeti Kiválóság Program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 

teljes beszélgetés az ArtMagazin Hálózat című rovatában jelent meg.

komment

süti beállítások módosítása